Бортувальні лопатки стають у нагоді, коли не вдається голими руками зняти покришку з колеса або вправити її всередину на останньому етапі монтажу. Існують комбінації обода та покришки, які аж ніяк не хочуть дружити. Ти їм кажеш: "Панове, давайте разом працювати!", а вони такі: "Е-ні, ми не хочемо, йди звідси". Тоді доводиться застосовувати силу та іноді вдаватися до «фізичного насильства». Лопатки допомагають прискорити процес і вбережуть руки від кривавих мозолей, а в деяких випадках без бортировок взагалі неможливо посадити покришку на обід.
Існує безліч бортировок, проте загубитися у виборі не вийде. Бортувальні лопатки не мають суттєвих відмінностей. Різні матеріали, різна форма, але принцип залишається незмінним: на одному кінці лопатки розташовано гачок спеціальної форми для підчіплювання каркасу покришки, а на іншому — гак для фіксації лопатки на спицях. Все дуже просто.
Форма гачка не має принципового значення: прямий чи овальний, але в деяких випадках покришка настільки щільно сидить на ободі, що важко навіть проштовхнути бортировку під неї. Ніс гачка буває рівним, а й може бути схожим на нігтик. Останнім легше підчепити каркас, але зачепившись, тримає така лопатка дещо гірше. Коли докладаєш зусиль, перекидаючи борт покришки через стінку обода, вона може зірватися й доведеться починати все спочатку. Терпіння! Все вийде. Потрібно проявити трохи уваги, щоб гачком не пошкодити камеру. Багато проколів в чистім полі погіршуються через поспіх: різкими нервовими рухами проштовхуєш робочий кінець лопатки під каркас покришки і протикаєш камеру. Біль та сльози.
Бортировка з рівним носом гачка знижує ризик пошкодження камери і краще тримає зачеплений сегмент каркасу. Після того, як вдалося перекинути борт покришки через стінку обода, вона вже не зірветься. Тепер можна зачепити лопатку гаком за спицю і повторити процес другою лопаткою. Іноді вистачає двох бортировок, а іноді потрібно й три. Це відповідь на питання чому лопатки продаються комплектами з двох та з трьох штук.
Пластик для бортувальної лопатки повинен мати дві діаметрально протилежні властивості: бути м'яким, щоб зламавшись, не залишити під покришкою гострих уламків, здатних проколоти камеру, та бути жорстким, щоб інструмент не згинався в момент перекидання борту через стінку обода. Лопатки ламаються саме в цей момент. Щоб уникнути цього, середня частина має потовщення з ребрами жорсткості. Також можна з'єднати лопатки разом для зручності зберігання.
Радимо придбати комплект бортувальних лопаток, адже вони завжди стають необхідні в незручний момент. Не намагайтесь використати шліцьову викрутку в ролі бортировки! Ви проколете камеру та пошкодите обід. Існують надміцні бортувальні лопатки зі сталі для особливо важких ситуацій, але на відміну від викрутки, вони не завдають шкоди ободу, бо завжди мають пластикові накладки, або навіть повністю закриті пластиком, як цукерка в глазурі. Якщо не вдається без лопаток зняти покришку, можна спробувати декілька спеціальних методів, наприклад стиснути боковини і проштовхнути її в центральну канавку обода на протилежній стороні, щоб виграти бодай пару зайвих міліметрів.
Загалом, цей маленький інструмент зекономить найдорожче — ваш час. Досвідчені механіки вже давно навчилися обходитись без бортувального інструменту. Монтаж покришки за допомогою бортировки вважається непрофесійним, але деякі комбінації покришок та ободів просто не залишають вибору, тому в арсеналі кожного велосипедиста вони повинні бути. В кінці кінців, немає нічого гіршого, ніж застрягти з пробитим колесом під холодним дощем.