Не треба гуглити “squirt”, ми вас попередили. Все, що вам потрібно знати - відтепер парафінові мастила для ланцюгів SQUIRT доступні для кожного українського велосипедиста. І це - чиста насолода від катання. Ключове слово “чиста”, зараз ви зрозумієте, чому.
Почнемо з детального вивчення конструкції велосипедного ланцюга, аби відкинути всі вигадки і непорозуміння. Кожна ланка ланцюга складається з пари зовнішніх або внутрішніх пластин відповідної форми, з'єднувального піна та насадженого на нього ролика. Піни - це такі маленькі шпильки, які почергово сполучають пари внутрішніх та зовнішніх пластин. При цьому зовнішні пластини напресовуються на піни жорстко, а внутрішні мають отвори трохи більшого діаметру і вони рухомі, завдяки чому ланцюг згинається в кожній його ланці. Ролик тримає внутрішні пластини на певній ширині, а головне - саме він контактує з зубцями зірочок ланцюгової передачі.
Як ланцюг зношується? Він ні в якому разі не розтягується, як може спершу здатися нубові. У місці постійного тертя внутрішніх пластин об з'єднувані піни і ті, й інші з часом стираються, особливо, якщо там зовсім немає змазки, або в мастилі містяться абразивні часточки бруду, пилу та піску. Оскільки ланцюг постійно обертається, і таке зношування відбувається в кожній його ланці рівномірно, крок однієї ланки подовжується ледь помітно, але на всій довжині ланцюга його “розтягування” може сягати розмірів цілої ланки! Для вимірювання зносу ланцюга користуються штангенциркулем, або спеціальним калібром. Через різницю кроку ланок ланцюга з кроком зубців на зірочках зношений ланцюг почне “з'їдати” й самі зубці зірочок, спочатку задньої касети, а згодом і передніх. Якщо цей процес затягнувся, невчасно замінений ланцюг вже не працюватиме зі старими зірочками, і доведеться замінити їх також.
У велосипедних колах здавна точаться нескінченні дебати навколо питання: чим, власне, змащувати ланцюг? Мазали й автомобільними моторними мастилами, і тефлоновими, і силіконовими спреями, доки на ринку не з’явились спеціальні засоби для велосипедних ланцюгів. А наприкінці 90-х років минулого століття, пам'ятаю, були навіть адепти сухих ланцюгів. Вони вірили, що деталі нічим не змащеного ланцюга стираються метал об метал так само, як і від абразивної суміші мастила й бруду, що неодмінно налипає на змащений ланцюг. А отже, заморочуватися й витрачати свій час та гроші на чистку і змащування ланцюга не має жодного сенсу. Зараз таких “колгоспників” на дешевих байках чути метрів за сто - так голосно й жалібно свистять їхні сухі ланцюги.
Отже, як ми з вами з'ясували, змащувати ланцюг все ж необхідно. Але при цьому мастило має бути чистим і міститися тільки на пінах всередині роликів, тобто тільки в місцях тертя і зношування. Бо будь-які залишки рідкого мастила ззовні неодмінно позбирають на себе весь пил та бруд, утворюючи чорну абразивну пасту. По-перше, потрапляючи під ролики, цей абразив знову підвищує зношування ланцюга, а також налипає на зірочки й ролики трансмісії. По-друге, необережне торкання ланцюгової передачі одягом чи тілом - і брудні плями надійно в'їдаються в тканину чи шкіру. Мабуть, у кожного з вас, й не раз, був характерний відбиток ланцюга або чейнрінга на правій литці. Деякі велосипедні ентузіасти навіть увіковічнили цю часту оказію у вигляді татуювання. А того, хто ремонтував під час покатенки заднє колесо, одразу видно по забруднених пальцях рук.
Роки експериментів з мастилами не пройшли дарма й призвели до використання твердих парафінових змазок. Парафін розтоплювали на водяній бані до рідкого стану і в ньому виварювали ланцюг кілька хвилин, щоб мастило просочилося всередину під ролики. Потім ланцюг “сушили”, доки увесь парафін не застигне. Надлишки парафіну на зовнішніх поверхнях ланцюга легко видалялись, обсипаючись при його згинанні. Такий ланцюг працював довше на одному змащуванні, менше зношувався, а головне залишався при цьому чистим! Цей метод згодом став справжнім культом і зібрав чимало його послідовників. Адже тільки вибрані будуть заморочуватися такою трудомісткою процедурою, витрачаючи на це чимало свого часу й сил. Дозволити собі таке могли тільки справжні естети-веломаніяки.
Але ж і технології на місці не стоять. Навіщо топити парафін у каструлі, коли його можливо отримати у вигляді водної дрібнодисперсної емульсії і розфасувати у зручну тару! Саме це й вдалося спеціалістам компанії SQUIRT. Процес змішування кількох різних видів парафінів в емульсії вимагає спеціальних умов виробництва. Виготовлена за цією технологією рідка суміш надзвичайно однорідна і дуже зручна у використанні. За нормальних умов зберігання емульсія не розшаровується, і носик пляшечки не забивається. SQUIRT LUBE - унікальне тверде мастило для велосипедних ланцюгів, що має ряд переваг над рідкими масляними мастилами.
- Рідка емульсія наноситься так само зручно, як і звичайні мастила, швидко проникає у внутрішні деталі ланцюга.
- Після висихання на поверхні деталей ланцюга залишається парафін у твердому стані. Залишки твердого мастила на зовнішніх поверхнях ланцюга легко стираються.
- До твердого й сухого мастила майже не чіпляється пил, пісок та бруд. Забудьте про брудні руки та чорні плями на тілі й одязі.
- Чистими залишаються і частини велосипеда: рама, ролики та рамки трансмісії, касета та система. По-перше, це виглядає естетично.
- По-друге і головне - зменшується знос ланцюга, зірочок і роликів перемикача, бо чисте мастило не абразивне, воно працює правильно. Таким чином збільшується ресурс усіх деталей ланцюгової передачі.
- Одного змащування ланцюга вистачає на помітно довший пробіг у порівнянні з масляними мастилами.
- Коефіцієнт корисної дії системи ланцюгової передачі залишається незмінним упродовж значно довшого часу. Іншими словами, з парафіновим мастилом крутити педалі виходить значно ефективніше.
- Мастила на основі парафіну підходять для використання на екстремально довгих дистанціях як в маунтінбайку, так і в шосейних дисциплінах.
- Перед повторним змащуванням парафіновим мастилом ланцюг не потрібно мити та знежирювати, достатньо легкого механічного очищення за допомогою щітки та ганчірки.
- Сухе воскове мастило є 100% екологічно чистим, воно повністю біологічно розкладаються.
При використанні парафіномісткого мастила є й певні обмеження. Але це не недоліки, а лише умови, яких треба дотримуватися.
- Перед першим нанесенням парафінового мастила всі деталі ланцюгового приводу та системи трансмісії потрібно ретельно очистити та повністю знежирити. Навіть нові, адже вони випускаються вже змащеними із заводу. Це необхідна умова для надійного та тривалого тримання воскового мастила. Для цих цілей SQUIRT рекомендує скористатися спеціальним концентрованим очищувачем BIO-BIKE CONCENTRATE. Але це необхідно зробити тільки перед першим нанесенням. При повторному змащуванні все значно простіше, ніж з масляними мастилами.
- Гарно струсніть пляшку перед нанесенням мастила.
- Змащування ланцюга потрібно здійснювати хоча б за годину до поїздки. Витримати час необхідно, щоб волога повністю випарувалась. Так мастило працюватиме краще і триматиметься довше. Найкраще змащувати ланцюг не перед поїздкою, а одразу після неї, таким чином мастило встигатиме висохнути і буде повністю готове до використання наступного дня. Особливо це актуально при використанні в вологих умовах.
- У залежності від погодних умов та місцевості, час ефективної роботи одного змащування може різнитись. Але у середньому мастило розраховане на 4 години маунтінбайкінгу або на 6 годин їзди по шосе. Найкращим орієнтиром для необхідності повторного змащення є відчутне посилення шуму ланцюга.
Сухе парафіномістке мастило SQUIRT LUBE випускається у трьох фасовках.
- 120ML: стандартний об'єм, для індивідуального використання, це - основний продукт в асортименті.
- 500ML: велика пляшка, призначена для використання у сервісній майстерні чи для механіків велокоманди, носик пляшки закручується окремим ковпачком.
- 15ML: маленька кишенькова пляшечка, використовується як пробник, а також для далеких поїздок та кількаденних походів.
Окремою позицією йде спеціальне низькотемпературне мастило для холодних умов використання SQUIRT LOW-TEMP LUBE, що фасується тільки у стандартні пляшки по 120 мілілітрів. Звичайне мастило SQUIRT LUBE в холодних умовах розширюється і стає надто твердим, ланцюг згинається значно складніше, що призводить до менш ефективного використання енергії педалювання. Натомість модифікація LOW-TEMP має знижену точку застигання та дозволяє нормально змащувати ланцюг навіть в дуже холодних умовах, зберігаючи його тихим і чистим, із тривалим захистом. Деякі велосипедисти спостерігають скорочення циклу змащення звичайним мастилом SQUIRT LUBE у дуже вологих умовах та рекомендують при цьому також використовувати модифікацію LOW-TEMP із світло-блакитною кришечкою.
Для когось мастила SQUIRT можуть здатися надто дорогими. Але глибокі дослідження із застосуванням тривалих тестів, в яких загальна вартість умовного кілометру пробігу враховувала не тільки витрати мастила, але й знос ланцюгів, зірочок та роликів трансмісії, довели економічну ефективність застосування твердих парафінових мастил. Скажіть бруду “НІ!”, переходьте на світлу сторону змащування і отримуйте чисте задоволення від поїздок з мастилами SQUIRT!