У чому різниця між гальмівним тросом та тросом для перемикання? Ці питання та маса іншної цікавої інформації у нашому новому огляді Alligator.

Рубашки, троси та кінцевики Alligator.

В чому різниця між різними рубашками перемикання і чому трос з тефлоновим покриттям коштує так багато?

В цьому огляді розглянемо компоненти від бренду Alligator, який протягом 40 років виробляє комплектуючі для велосипедів, та розберемося в тонкощах витратних матеріалів для гальм та трансмісії.

Спочатку, невеличкий вступ: для механічної трансмісії та гальм велосипеда використовуються рубашки, троси, кінцевики, пильники, обмежувачі, тримачі, тощо. Діаметр базової моделі рубашки перемикання дорівнює 4 мм, а гальмівної — 5 мм. Відрізняється й спосіб плетіння каркасу: в рубашці перемикання використовується плетений дріт, а в гальмівній — намотана по спіралі пласка металева смужка.

 


Рубашка перемикання в розрізі.



Рубашка складається з чотирьох шарів: зовнішній (декоративно - антипогодний), внутрішній фрикційний, каркас зі сталевого обплетення та поліетиленова трубка-лайнер, всередині якої рухається трос.

Базова серія рубашок Alligator називається 4P (для трансмісії) та 2P (для гальм). Це універсальний варіант на будь-які випадки життя. Існує гнучка версія рубашки перемикання, яка спеціально розроблена для 11-швидкісних трансмісій. Серія 4P та 2P постачається бухтами по 30 м для нарізання потрібної довжини за вимогою, а також існує варіант попередньо підготовлених відрізків довжиною 3,5 та 4 метри під назвою X-Long для використання на тандемах.

 

Герметизована серія Alligator Sealed в розрізі.


Особняком стоїть закрита рубашка Sealed з інтегрованими кінцевиками тросів. Така конструкція запобігає потраплянню суміші води та солей під обплетення рубашки, за рахунок чого подовжується ефективний строк експлуатації. Поліетиленовий лайнер рубашки забезпечує вільний хід троса всередині. Модель Sealed пропонується тільки у вигляді запаяних з обох боків 30- та 60-см відрізків, тому перед покупкою переконайтеся, чи підходить вам така довжина. Радимо заміряти довжину старої рубашки перед придбанням нової.

Серія Silver Star підійде тим, хто турбується про навколишнє середовище і в той самий час любить техногенний стиль. Рубашки цієї серії можуть бути розібрані на окремі частини для утилізації. Лайнер легко висовується з-під обплетення, та за бажанням можна використовувати рубашки Silver Star без верхнього шару, якщо вам подобається "сірий" зовнішній вигляд.

Для цінителів тонкого стилю створена серія Sleek Glide. Рубашки мають додатковий плетений нахлест шар з тонкого сталевого дроту, який забезпечує структурну жорсткість та покращує зовнішній вигляд своєю ажурною фактурою. На вибір пропонується палітра з 8 пастельних відтінків. Сітка під прозорою оболонкою виглядає просто чудово! В комплект входять троси з тефлоновим покриттям (PTFE), кінцевиками HPA08, HPA09, IPA03 та захистом рами від тертя.

Замість внутрішнього полімерного шару в серії Super Fortress використовується тонка сітка з нержавійки, яка надає рубашці гнучкості. За рахунок цього покращується чіткість перемикання та гальмівна модуляція, а також збільшується міжсервісний інтервал експлуатації. До комплекту додаються покриті тефлоном троси, кінцевики та захист рами. На вибір пропонується 10 яскравих відтінків.

Bullet Proof (З англ. мови куленепробивний) — це тип особливо надійних рубашок, в яких на сталевий дріт намотана алюмінієва стрічка, а поверх неї — посилюючий шар з кевлару. Рубашки Bullet Proof рекомендується використовувати в далеких автономних подорожах, а також коли немає можливості проводити регулярне обслуговування велосипеда. Конструкція забезпечує плавний рух покритого тефлоном тросу незалежно від погоди, температури та суворих умов експлуатації.

Полегшена серія Super Light стане до вподоби любителям рахувати кожний грам ваги велосипеда. Рубашка складається з чотирьох шарів: лайнера, гнучкого сталевого каркасу, посилюючого шару зі скловолокна та полівінілового кожуха. Відрізок рубашки Super Light важить до 60% менше такого ж відрізка рубашки базової серії.


Тепер перейдемо до тросів. В асортименті бренду Alligator представлено чотири ступеня.



Базовий рівень — це 19-волоконний оцинкований трос з вуглецевої сталі або з нержавійки з вмістом хрому не менше 13%. Бюджетний варіант для недорогих велосипедів.

Наступну сходинку посідає полірований 19- або 31-волоконний трос з оцинкованої або нержавіючої сталі. Полірування знижує тертя, завдяки чому перемикання стає чітким, а гальмівна модуляція більш прозорою.

На третій щаблині знаходиться 19-волоконний полірований трос з оцинкованої або нержавіючої сталі з тефлоновим покриттям (PTFE). Тефлон має чудові антифрикційні властивості, а також змащує трос та лайнер, подовжуючи строк експлуатації. Такий трос пропонується в декількох кольорових варіаціях: білий, зелений, червоний та рожевий.

Найвищий рівень — це ретельно полірований 19- та 31-волоконний трос з нержавіючої сталі, покритий тефлоном.

Троси відрізняються за призначенням. Форма голівки повинна відповідати конструкції рамки, в яку вона затискається. Це залежить від виробника компонентів. Голівка троса перемикача для Shimano та SRAM відрізняється від Campagnolo: 4,4х4,4 мм проти 3,9х5 мм відповідно.

Голівка гальмівного тросу для гірських велосипедів.



Голівка гальмівного тросу для гірського велосипеда єдина для всіх виробників: тут у виборі заблукати складно. Шосейна голівка схожа на грибочок і існує його два види — один для Shimano/SRAM (6х11 мм), його можна впізнати по напівкруглому куполу, інший — для Campagnolo (5,5х11,5 мм), його верхівка більш пласка.



Відмінність між голівками гальмівних тросів для Shimano та Campagnolo.



На кінцевиках рубашок загострювати увагу не будемо, щоб не збільшувати об'єм статті, але порадимо обирати герметичні моделі з латунним кільцем або гумовою прокладкою всередині. Герметичний кінцевик запобігає потраплянню води та дрібних абразивних частинок пилу та піску всередину рубашки, адже ніхто не застрахований від капризів погоди. Ті велосипедисти, які не припиняють їздити в холодну пору року, мають загострити на цьому увагу особливо, тому що замерзання води всередині рубашки суттєво погіршує чіткість перемикання. В найгіршому випадку утворення льодяної корки всередині призводить до повного блокування троса та неможливості перекинути ланцюг на сусідню зірку.

З гальмівною рубашкою цього не відбувається з очевидної причини: під час руху велосипедист постійно повторює цикл розгону та гальмування. Легкого натискання на гальмівну ручку достатньо, щоб тертя троса всередині трубки запобігало замерзанню рідини. У суворі морози регулярно "прочищаючи" таким чином канал, можна не турбуватися про ризик залишитися без гальм — цього, на щастя, не станеться. Але радимо уважніше поставитися до вибору цієї дрібнички, щоб уникнути проблем в майбутньому.

Кінцевики бувають різної довжини: від 7 до 20+ мм; виконані з латуні, пластику або алюмінію; можуть мати закритий герметизований та відкритий вхід, тощо. Відрізняються вони й за формою. Наприклад, ступінчастий кінцевик підходить для бонки для тросу перемикача на задньому пері, а кінцевик з гумовим носиком стане корисним на рамі з відкритим прокладанням, щоб вода по тросу не стікала всередину рубашки.

F.A.Q. 

— Коли потрібно замінити троси та рубашки?

Тут все просто: якщо перемикання відбувається з певною затримкою, то це вже сигнал того, що час для заміни настав. З гальмівним тросом не так все прозоро, адже погіршення модуляції відбувається поступово і непомітно для користувача. Якщо після встановлення нових гальмівних колодок, гальма все одно відчуваються "ватними", є сенс провести сервісне обслуговування з заміною витратних матеріалів.

— Чому на зовнішньому шарі рубашки іноді утворюються тріщини?

Рубашка зношується в результаті дії двох факторів: заламування радіусу від циклічного обертання керма та потрапляння води з абразивними частинками всередину лайнера рубашки. Тріщини на поверхні утворюються від дії ультрафіолетового випромінювання, через яке полівінілова структура верхнього шару починає дубіти. В дощ в тріщину потрапляє вода і обплетення починає кородувати назовні.

Всередину лайнера рідина потрапляє іншим шляхом. Поверхневого натяжіння води достатньо для утримання доволі великих крапель, тому вода вільно та без затримки затікає по тросу всередину рубашки. Від цього страждає чіткість перемикання. Інші речовини, такі як солі та зимові посипки для асфальту, потрапляючи з водою, осідають на стінках, утворюючи наліт, який збільшує коефіцієнт тертя. Солі каталізують процес корозії тросу та сталевого каркасу рубашки. На жаль, коли вода довгий час не випаровується в закритій системі, навіть нержавіюча сталь покривається червоними плямами.

— Чи є різниця між кінцевиками з різних матеріалів?

Якщо конструкція однакова, то немає ніякої різниці, з якого матеріалу виконано кінцевик. Різниця лише у зовнішньому вигляді та вазі. Але порівнюючи найдешевші кінцевики без герметичного кільця з моделями, в яких воно присутнє, часто катаючись в мокру погоду, перевагу краще надати герметичним моделям, адже вони перешкоджають затіканню води всередину по тросу. Механізм цього процесу описаний в попередньому абзаці.

Зворотній зв`язок